Under California: The Limit of Time
Play Trailer

Bajo California: El límite del tiempo.

Because of the constant migration of Mexico’s population, rediscovering one’s identity and understanding one’s connection with the homeland are some of the most constant presences in Mexican film. Damián, a Chicano artist, has an automobile accident resulting in the death of his pregnant wife, something that leads him to question his own existence. In ‘Under California’ we have a voyage to the origins, to the past of someone who knows more about his land from references than from experience. While social and technological progress can be found in the big cities, it’s in the small communities where we rediscover the meaning of such things. Images of culture, be it cave paintings or instant photographs, travel with Damian on his search for redemption, and for the limits of memory and time.
-Dan Campos, Podcaster, blogger and film commentator

El redescubrimiento de su identidad y la conexión con su tierra son unas de las constantes que más presencia tienen en el cine mexicano gracias a los efectos de la migración de su población. Damián, un artista chicano, se ve envuelto en un accidente automovilístico que cobra la vida de una mujer embarazada, el cual lo hace cuestionarse sobre su existencia. En Bajo California tenemos un viaje a los orígenes, al pasado de alguien que conoce más su tierra por referencias que por experiencias. Mientras que el progreso social y tecnológico se puede encontrar en las grandes ciudades, es en las pequeñas comunidades en donde podemos redescubrir este sentido. Las imágenes de una cultura, ya sean vestigios rupestres o fotografías instantáneas, acompañan a Damián en su viaje, en el cual no solo conocemos sobre su búsqueda de redención, sino sobre los límites de la memoria y del tiempo.